Trage wegen
Trage Wegen in Maarkedal: meer dan 50 km tegen 2031
De gemeente Maarkedal investeert de komende jaren in een sterk netwerk van trage wegen. Tegen het einde van de legislatuur in 2031 zal er meer dan 50 kilometer aan trage wegen beschikbaar zijn. Dit netwerk bestaat uit bestaande verbindingen, nieuwe trajecten en verbeterde paden, waardoor wandelen en fietsen veiliger, aangenamer en duurzamer worden.
Wat zijn trage wegen?
Trage wegen zijn paden en verbindingen die bestemd zijn voor wandelaars, fietsers en soms ruiters. Ze zijn verkeersluw en lopen vaak door mooie landschappen. Ze verbinden buurten, dorpen en natuurgebieden en vormen een duurzaam alternatief voor gemotoriseerd verkeer.
Nieuwe verbindingen per deelgemeente
Etikhove
Landschapstraat – Tenhoute (530 m)
Uitbreiding bestaand netwerk: 9,5 km + 4 km fietssnelweg fase 1
Nukerke
Weitstraat – Tenabele (330 m)
Terbeke – Fonteineweg (400 m)
Letterstraat – ruilverkaveling Dieriksstraat (500 m)
Potaarde – Ruitegem (550 m, heropend in 2025)
Weitstraat – Mijntje (380 m)
Mijntje – Keizerei – Fonteineweg (500 m, via fietssnelweg fase 2)
Kortekeer – Elsstraat (via LIP Vlaamse Ardennen)
Noordelijke tunnelmond – Leo Pironpad
Uitbreiding bestaand netwerk: 9 km + wandelwegen in Spijkerbos en Koppenbergbos
Maarke-Kerkem
Borgtstraat – Eikenberg (620 m)
Broekbeek – Ten Dale (1,7 km)
Kokerellestraat – Kapelleberg (360 m)
Voetwegen via LIP Maarkebeek: Borgtmolen en Kapelleberg – Boigneberg
Uitbreiding bestaand netwerk: 5,5 km
Schorisse
Waardebroeken – Herpelstraat (380 m)
Tiegstraat – Vijverbeek (350 m)
Doorn – Dostestraat (920 m)
Uitbreiding bestaand netwerk: 12,5 km + wandelwegen in Burreken
Verbeteringen aan bestaande verbindingen
Etikhove
Strikje (Berkenstraat – Krommestraat, 480 m)
Hollebeekpad – Fortstraat (400 m)
Nukerke
Boelaardstraat – Zakstraat (260 m)
Maarke-Kerkem
Ladeuze – Eikenberg (1 km)
Cijfers in een oogopslag
Bestaande trage wegen: ca. 45 km
Nieuwe verbindingen: 7,58 km (+ trajecten via LIP-projecten)
Verbeteringen: 2,14 km
Totaal na uitvoering: meer dan 50 km trage wegen
Planning en procedure
De uitvoering loopt stapsgewijs tot 2031. Voor elk traject wordt een grafisch plan opgemaakt, gevolgd door advies, goedkeuring door de gemeenteraad en publicatie.